EKSPRESSIONISMI
Ekspressionismi
on saksalaisen myöhäisromantiikan pohjalta 1910-luvulla
ensimmäisen maailmansodan ilmapiirissä
noussut modernistinen
taidesuunta. Ekspressionismi ei ollut koulukunta sanan
varsinaisessa
merkityksessä: ei "mestaria ja opetuslapsia".
Ekspressionismin
esteettiset pyrkimykset olivat osittain romantiikalle
vastakkaiset,
osittain veivät eteenpäin romantiikan
perintöä.
Ulkoisen kuvaus sai väistyä ihmisen
sisäisen todellisuuden
ilmaisemisen tieltä, kuitenkin neron
sisäisten tunneliikahdusten
ilmaisu oli myös romantiikalle tyypillistä.
Jos
romantiikka keskittyi tunteeseen, ekspressionismi oli
kiinnostunut
tiedostamattomasta. Taideteoksen tuli olla
sisäisen spontaani
ilmaus, johon pyrittiin intuitioon luottaen.
Perinteiset kauneuskäsitykset
hylättiin: ekspressionistinen ilmaisu on hyvin voimakasta,
usein groteskia ja pessimismin leimaamaa, väkivaltaistakin.
"Kaunista on se, mikä on sisäisesti kaunista"
(Wassily
Kandinsky).
Romanttinen
piirre ekspressionismissa oli näkemys siitä, että
taiteella tulee olla jotakin sanottavaa. Taiteen
tehtävä
on edistää "ihmismielen jalostumista" ja sen
oli näytettävä
tie parempaan maailmaan, mikäli sellainen oli
olemassa. Ekspressionismilla
ei kuitenkaan ollut merkittäviä
yhteiskunnallisia vaikutuksia
(1930-luvulla Saksan kansallissosialistinen hallitus
julisti ekspressionistit
rappiotaiteen edustajiksi).
Uusista
ilmaisupyrkimyksistä ja keinoista huolimatta
ekspressionistit
pitivät kiinni klassisesta taideteoksen ykseyden ihanteesta.
Taiteilijan tuli etsiä ilmaisu, jossa sisältö ja
muoto olivat yhtä: hyvässä
taideteoksessa mitään
ei voinut muuttaa kokonaisuutta rikkomatta.
Kun
tunnin mittainen myöhäisromanttinen sinfonia
tiivistetään
minuutin mittaiseksi jännitteet säilyttäen, niin
saadaan ekspressionistinen sävellys. Edellinen
lause on röyhkeän
karrikoiva, mutta se osoittaa kuitenkin erään suhteen
myöhäisromanttisen ja ekspressionistisen
musiikin välillä:
teokset lyhenivät, ilmaisu tiivistyi, mutta tietty
draamallisuus
säilyi, esimerkiksi impressionistien tuokioihin verrattuna.
Ekspressionistinen melodiikka laajoine intervallihyppyineen on luonteeltaan
soittimellista: laulullisuuden ihannetta ei enää pidetty
keskeisenä. Harmonina ja sointivärin merkitys korostuivat
temaattisuuden kustannuksella, ja jännitteisen dissonanttinen
intervallikieli ja kromatiikan yhä runsastuva ja tihenevä
käyttö vei kohti sävellajeista luopumista, atonaalisuutta. Myös rytmiikka monimuotoistui
etääntyvien säännöllisestä metriikasta,
mikä näkyy tiheästi vaihtuvina tahtilajeina ja poikkeusjakoisina
rytmeinä.
Ekspressionismia tyypillisimmillään edustavat ns. uuden Wienin koulun säveltäjät Arnold
Schönberg, Alban Berg ja Anton Webern 1910-luvun tuotannoillaan, niinikään
Igor Stravinskyn "suurissa baleteissa" Tulilintu
(1905), Petrushka (1911) ja Kevätuhri (1913)
on ekspressionistisia piirteitä. Suomalaista ekspressionismia
edustivat 1920-luvulla Aarre Merikanto, Ernst Pingoud
ja Väinö Raitio (ns. ensimmäinen modernismin
aalto).
Myöhäisromantiikan
ja ekspressionismin välinen raja ei ole
terävä, vaan
myös esim. Richard Straussin oopperoissa
Elektra
(1909) ja Salome (1904-05) sekä
Aleksander Skrjabinin
Prometeus-runoelmassa (1910) on
ekspressionistisia piirteitä.
Hyvän kuvan siirtymästä
myöhäisromantiikasta
ekspressionismiin saa vertaamalla Arnold Schönbergin
jousisekstettoa Verklärte Nacht (1899)
saman säveltäjän
laulusarjaan Pierrot Lunaire (1912), joka
yöllisessä
dekadenssissaan on varsinainen ekspressionistisen
säveltaiteen
malliesimerkki puhelauluineen (Sprechgesang) ja
atonaalisine
harmonioineen.
Kuuntele
Arnold
Schönberg: Pierrot Lunaire (1912)
Alban
Berg: Drei Orchesterstücke (1913)
Suomessa
Väinö
Raitio: Kuutamo Jupiterissa (1922)
Aarre Merikanto: Pan (1924)
hp
alkuun
|