KURTÁG
GYÖRGY
György
Kurtág (s. 1926) on Romanian unkarilaisalueelta syntyisin
oleva, nykyisin unkarilainen säveltäjä ja pianisti.
Hänet tunnetaan yksityiskohdiltaan tarkoin huoliteltujen sävelminiatyyrien
laatijana; hänen musiikissaan on eurooppalaisen modernismin
ohella löydettävissä vaikutteita Bartókilta
ja unkarilaisesta kansanmusiikista - mm. cimbalom-lyömäsoittimen
käyttö.
Budapestissa
suoritettujen konservatorio-opintojen jälkeen Kurtág
vietti talven 1957-58 Pariisissa Darius Milhaudin ja Olivier
Messiaenin
oppilaana. Tämä vaihe muodostui hyvin merkittäväksi:
saatuaan kosketuksen eurooppalaiseen avantgardeen,
mm. sarjallisuuteen,
hän hylkäsi aikaisemman Bartók-Kodaly -vaikutteisen
tuotantonsa miltei täysin.
Varhaisista
sävellyksistä hän on päästänyt julkisuuteen
vain alttoviulukonserton sekä muutaman piano- ja kuorokappaleen.
1950-luvun lopulta alkaen hänen teosluettelonsa on kasvanut
hyvin hitaasti: op. 1 on jousikvartetto (1959), 2002 hänen
tuotantonsa käsittää runsaat kolmisenkymmentä
teosta.
Kurtágin
musiikki on hyvin keskittynyttä, aforistista, useat teokset
ovat lukuisten lyhyiden osien muodostamia sarjoja. Dodekafonian,
erityisesti Webernin
vaikutus on havaittavissa paitsi lyhyistä, katkelmallisista
rakenteista, myös mm. säveltasojen säästeliäästä
käytöstä. Atonaaliseen
sävelkieleen kietoutuu myös modaalisia
ja tonaalisia elementtejä aina kolmisointuja - atonaalikon
tabu! - myöten.
12
mikroludia op. 13 (1977-78) jousikvartetille on tekijälleen
luonteenomainen teos. Se on sarja hyvin lyhyitä kappaleita,
joista pisin kestää hiukan yli minuutin. Sarja sisältää
niin yhden ajatuksen mittaisia keskittyneitä tuokioita kuin
pienoiskokoisia draamojakin, ja miniatyyrimittakaavastaan huolimatta
teos on sointi- ja ilmaisuasteikoltaan hyvin rikas ja monipuolinen.
Oman
ryhmänsä Kurtágin tuotannosta muodostavat laulut.
Niiden unkarin- venäjän- tai saksankieliset tekstit ovat
niinikään lyhyitä, usein voimakkaan ekspressiivisiä,
eivätkä surrealistiset tai absurdit sävytkään
ole vieraita. Hän on käyttänyt mm. Anna Ahmatovan,
Rimma Dalosin, Janos Pilinskyn ja Franz Kafkan
tekstejä.
Kurtág
on säveltänyt myös musiikkia pedagogisiin tarkoituksiin:
viisiosainen pianokoulu Játékok (pelejä
tai leikkejä, 1973-93). Heti alusta lähtien ovat mukana
vuosisatamme musiikin ilmaisukeinot: atonaalisuus, klusterit,
suhteellinen notaatio
jne. sekoittuvat aikaisempien aikakausien musiikkiperintöön.
Erityisen
suurta huomiota Kurtág kiinnittää artikulaation
ja dynamiikan pienten vivahteiden merkitsemiseen. Omien sanojensa
mukaan hän tekee näin siksi, että muusikot suhtautuisivat
"riittävän huolellisesti" hänen musiikkiinsa. Loputon
yksityiskohtien hiominen onkin eräs Kurtágin työtavan
peruspiirre niin säveltäjänä kuin Budapestin
Liszt-akatemian kamarimusiikkiprofessorin virkaa hoitaessaankin.
Kuuntele
12
mikroludia jousikvartetille op. 13 (1977-78)
Messages of the Late Miss R. V. Troussova, sopraanolle ja
soitinyhtyeelle op. 17 (1978)
hp
alkuun
|