Karttasivulle

GERMAANINEN LINJA

Aleatoriikka
Atonaalisuus
Avantgarde
Bartók
Berg
Carter
Dodekafonia
Ekspressionismi
Elektronimusiikki
Jälkisarjallisuus
Kurtág
Ligeti
Lutoslawski
Mahler
Messiaen
Myöhäisromantiikka
Notaatio
Penderecki
Polyrytmit
Sarjallisuus
Schönberg
Sointiväri
Stockhausen
Tekstuurimusiikki
Tietokonemusiikki
Tonaalisuus
Uusi Wienin koulu
Webern
Xenakis

Karttasivulle

Haku

 

 
 

KRZYSZTOF PENDERECKI

(s. 1933, Puola)

Pendereckin 1960-luvun musiikki koostuu yksinkertaisista tekstuureista, joissa sävelkorkeus ja rytmi eivät ole oleellisia vaan sointiväri ja "nauhaleveys" (sekunneista tai vielä pienemmistä intervalleista koostuvan sävelkimpun eli klusterin laajuus). Muoto syntyy näiden liikkeistä ja leikkauksista; instrumenttien uudet soittotavat ja räikeät tehokeinot ovat tyypillisiä.

1980-luvulla Penderecki siirtyi uusromanttiseen tai uusekspressionistiseen ilmaisuun. Veistoksellinen suoraviivaisuus on säilynyt.

Kuuntele

Threnody for the Victims of Hiroshima (52 jouselle, 1960)
1. sinfonia (1973)

jn

  bb