ELLIOT CARTER
Yhdysvaltalainen säveltäjä
(s. 1908). Nuorelle Carterille tärkeitä musiikillisia
vaikuttajia 1920-luvulla olivat mm. Ives,
Varèse,
Schönberg,
Berg,
Webern,
Stravinsky
sekä Carterin opettajat Walter Piston ja Nadja Boulanger.
Laaja eurooppalaisen modernismin tuntemus ei rajoittunut pelkästään
musiikkiin vaan myös ekspressionistinen maalaustaide ja mm.
Proustin ja Joycen kirjallisuus olivat kiinnostuksen
kohteina.
Kerroksellisuus
Carterin musiikille ominaista on
kerroksellisuus, useiden tapahtumien samanaikaisuus. Toisin kuin esimerkiksi
kaanonin tapaisessa polyfoniassa, jossa keskenään samankaltaiset
kerrokset asetetaan polyfonisesti päällekkäin, Carterin
pyrkimys on karakteroida musiikkinsa kerrokset keskenään
erilaisiksi ja toisistaan riippumattomiksi, "kuin ihmiset kadulla
kulkiessaan". Karakterointi tapahtuu intervallisisällön,
rytmin ja tempon, tekstuurin kuin sointivärienkin avulla: kullakin
kerroksella on omanlaisensa valikoima mainittuja ominaisuuksia.
Joissakin teoksissaan soittajien
ryhmittely konserttitilaan tukee kerroksellisuuden ajatusta: esim.
1. jousikvarteton esittäjät istuvat tavallista etäämpänä,
jotta kunkin soittimen itsenäinen rooli korostuisi.
Tekstuurikerrosten muuttumisprosessit
ja niiden keskinäinen vuorovaikutus muodostavat Carterin musiikillisen
ajattelun ytimen.
Intervallit ja harmonia
Carterin sävelajattelu perustuu
säveljoukkojen käsitteelle. Joukko on järjestetty
sävelkokoelma, esimerkiksi (c, cis, e, fis) tai (c, e, g, b),
jolla on vain sille ominainen intervallirakenne. Esimerkiksi säveliköt
(c, cis, e) ja (f, fis, a) ovat saman joukon eri transpositioita;
vaikka niissä on eri sävelet, niillä on sama intervallirakenne.
Intervallit pienestä sekunnista
oktaaviin muodostavat yhdentoista "perusvärin" kokoelman.
Keskittämällä kulloistakin intervallivalikoimaa muutamaan,
joskus jopa vain yhteen intervalliin, Carter luo soinniltaan karaterisitisia,
toisistaan erottuvia tilanteita.
Carter on omistanut paljon työtä
säveljoukkojen ominaisuuksien tutkimiselle. Teoksissaan hän
hyödyntää mm. sellaisia tapauksia, jolloin koko kromaattinen
asteikko voidaan täyttää saman joukon eri transpositioilla:
maksimaalinen sävelmäärä rajoitetulla intervallivalikoimalla.
Kysymykseen tulevat vain eräät kolmi-, neli- ja kuusisäveliset
joukot (3x4, 4x3, 6x2 = 12).
Esim. 1
Säveljoukolla (c, cis, e, fis) on se mielenkiintoinen ominaisuus,
että sen sävelistä voidaan muodostaa mikä tahansa
intervalli: kyseessä on pienin ns. kaikki-intervallisista joukoista.
(Maksimaalinen intervallivalikoima minimaalisella sävelmäärällä)
Esim. 2
Carterin musiikille on tyypillistä
yhtaikaa soivien sävelten suhteellisen vähäinen määrä,
mistä seuraa hänen musiikilleen ominainen soinnillinen
kirkkaus, paikoin jopa karuus.
Rytminkäsittely ja metrinen
modulaatio
Itsenäisten tekstuurikerrosten
idea merkitsee rytmisessä katsannossa monimutkaista polyrytmiikkaa:
kullakin kerroksella on oma pulssinsa (temponsa) , joka vain harvoin
kohtaa muiden kerrosten pulssin samalla iskulla. Siksi pulssien
väliset suhteet ovatkin komplekseja, ei 2:3 tai 3:4, vaan esimerkiksi
20:21 tai 15:8.
Tempo merkitsee eräänlaista
pysyvää rytmistä olotilaa, josta voidaan siirtyä
toiseen pysyvään olotilaan. Rytmisenä analogiana
perinteiselle sävellajinvaihdokselle l. modulaatiolle Carter
esittelee metrisen modulaation. Kyse on tempovaihdoksista,
joille Carter antaa rakenteellisen merkityksen. Samoin kuin päällekkäiset
pulssit, myös perättäisiä, yhden kerroksen sisäisiä
pulssimuutoksia Carter kontrolloi huolellisesti lukusuhtein: 5:8,
9:16 jne.
Tekstuurikerrosten itsenäinen
rytmiikka merkitsee paitsi eritempoisuutta, myös erilaisia
rytmikaraktereja. Toisessa jousikvartetossaan (1959) Carter antaa
kullekin soittimelle oman rytmisen karakterin tai roolin, jotka
ovat: tasainen pulssi, kiihtyvä tai hidastuva pulssi, rubato
ja vapaa. Soittimet vaihtavat ja jakavat karaktereja teoksen mittaan,
ja tuloksena on jännittävä ja esittäjiltä
paljon vaativa! rytminen viidakko.
Valikoima teoksia
Pianosonaatti (1946)
Sonaatti sellolle ja pianolle (1948)
2. Jousikvartetto (1959)
Double Concerto (1961)
Symphony for three Orchestras (1976)
Night Fantasies (1980) pianolle
In Sleep, in Thunder (1981) tenorille ja kamariorkesterille
Kuuntele
2. jousikvartetto (1959)
In Sleep, in Thunder (1981), 6. osa: Genesis, tenorille ja
kamariorkesterille
hp
alkuun
|