ANTON
(von) WEBERN
(1883-1945)
Itävaltalainen
säveltäjä (jätti sukunimestään pois
aatelista syntyperää osoittavan von-etuliitteen).
Webern
opiskeli musiikkitiedettä Wienin yliopistossa, ja kirjoitti
väitöskirjansa alankomaalaisen renessanssipolyfonian mestarin
Heinrich Isaacin musiikista. Taipumus polyfoniseen ajatteluun
ja rakenteelliseen ankaruuteen jatkui läpi hänen säveltäjänuransa.
Nuoren
Webernin merkittäviin musiikillisiin vaikuttajiin kuului Gustav
Mahler,
mutta ratkaisevan tärkeäksi muodostui 1904 alkanut sävellyksenopiskelu
Arnold Schönbergin
johdolla säveltäjäryhmässä, joka myöhemmässä
musiikinhistoriassa tunnetaan uuden
Wienin koulun nimellä.
Webern
luopui lopullisesti tonaalisuudesta
1910 paikkeilla, ja tutustui Schönbergin muotoilemaan kaksitoistasäveljärjestelmään
l. dodekafoniaan
noin 1923, ja dodekafoniasta muodostui Webernin myöhäistuotannon
peruspilari. Schönbergin oppilaista hän vei dodekafonian
pisimmälle: hän käsitteli myös muita musiikin
parametreja
l. osatekijöitä, kuten kestoa, voimakkuutta ja soittotapaa
t. sointiväriä,
sävelrivin tapaan ankarasti järjestettyinä, mikä
ennakoi jo sarjallisuutta.
Henkilönä
Webern oli syrjäänvetäytyvä, eikä hänen
musiikkiaan juuri tunnettu Schönbergin piirin ulkopuolella.
Hän sai surmansa Wienissä 1945 sodan jo päätyttyä
amerikkalaissotilaan vahingonlaukauksesta.
Webernin
musiikki löydettiin uudelleen 1950-luvulla, ja Webern kohosi
Darmstadtin
koulukunnan sarjallisten
säveltäjien tärkeäksi esikuvaksi.
Webernin
tyyli
"Vuoden
1911 tienoilla sävelsin Bagatellit jousikvartetille (op. 9),
kaikki hyvin lyhyitä kappaleita, ne kestivät yhteensä
ehkä pari minuuttia. Kenties ne olivat lyhyimpiä siihen
asti tehtyjä sävellyksiä. Säveltäessäni
minulla oli tunne, että kun kaikki kaksitoista säveltä
on soitettu, kappale on päättynyt. ... Luonnoskirjaani
kirjoitin kromaattisen asteikon ja pyyhin nuotit yksi kerrallaan
yli sitä mukaa, kun ne oli käytetty. Miksikö? Koska
olin vakuuttunut siitä, että kun sävel on käytetty,
sitä ei tarvita enää. ... Sisäinen korvani vakuutti,
etten ollut hullu. ... Itse asiassa: syntyi lainalaisuus; ennenkuin
kaikki kaksitoista säveltä ovat esiintyneet, yhtäkään
niistä ei käytetä uudelleen. " (Lähde)
Webernin
musiikkia leimaa aforistinen keskittyneisyys. Hän suosii ankaria
rakenteellisia ratkaisuja, kuten kaanoneita ja variaatiota, mutta
etenkin myöhäistuotannolle leimaa-antava piirre on pyrkimys
symmetriaan. Symmetria toteutuu monin eri tavoin: alkaen kappaleen
perustana olevan 12-sävelrivistä symmetrian periaate ulottuu
perättäisten sävelkuvioiden peilimäisten suhteiden
kautta aina koko kappaleen rakenteen tasolle saakka (kaikki Webernin
musiikissa ei tietenkään ole symmetristä).
Webernin
varhaistuotanto käsittää opukset 1 11, eli
sävellykset 1914 saakka. Passacagliassa op. 1 (1908)
on vielä tonaalisia piirteitä, ja se on Webernin mittakaavassa
laaja sävellys. Ilmaisun tiivistyminen ja sävellajeista
luopuminen johti atonaaliseen miniatyyrimaailmaan: Kuutta bagatellia
jousikvartetille op. 9 (1911-13) Schönberg kuvasi musiikiksi,
jossa "jokainen katse voidaan laajentaa runoksi, jokainen huokaus
romaaniksi."
Ääripisteensä
tiivistyminen saavutti Kolmessa sellokappaleessa op. 11 (1914),
joka on lyhin Webernin sävellys.
Ulospääsyn
ilmaisun tiivistämisen ongelmasta tarjosi teksti: vuosien 1915-26
aikana Webern sävelsi pelkästään vokaalimusiikkia
(opukset 12 - 19). Niissä vokaaliteoksissa, joihin kuuluu lauluäänen
lisäksi soitinyhtye, näkyy Webernin pyrkimys sointivärin
itsenäiseen käsittelyyn: melodialinjat siirtyvät
jatkuvasti soittimelta toiselle. Tämä piirre saa mielenkiintoisen
toteutuksen Webernin orkesterisovituksessa J.S. Bachin 6-äänisestä
fuugasta (Ricercata).
Webernin
myöhäistuotanto (1926 alkaen, opukset 20 31) on
dodekafonista
musiikkia. Näille teoksille on ominaista täydellinen atonaalisuus.
Harmonia on voimakkaan jännitteistä, suurten septimien
ja pienten noonien hallitsemaa, ja melodialiikkeitä hallitsevat
laajat intervallit. Pitkien melodialinjojen sijaan tekstuuri rakentuu
muutamien sävelten mittaisista fragmenteista, jotka ovat usein
tavalla tai toisella keskenään symmetrisiä. Dodekafoniasta
Webern löysi uuden tavan luoda laajempia musiikillisia rakenteita,
lainalaisuuden, jolla musiikki pysyisi koossa, kun sävellajien
aika oli ohi.
Kuuntele
Kuusi
bagatellia jousikvartetille op. 9 (1911-13)
Konsertto op. 24 (1933-34)
hp
alkuun
|