ELEKTRONIMUSIIKKI
Elektronimusiikki
hyödyntää sähköisesti tuotettuja ja/tai
käsiteltyjä ääniä. Se voidaan karkeasti
jakaa nauhamusiikkiin, jolloin esitetään etukäteen
valmiiksi tehty nauha tai muu tallenne, ja eloelektroniseen
(live
electronics) tai elektroakustiseen musiikkiin,
jossa sähköinen äänentuotto tai -muokkaus sekä
sähköisten ja luonnollisten soitinäänten yhdistäminen
tapahtuu esitystilanteessa. Jos sävellys- tai esitysvaiheessa
tietokoneella on keskeinen rooli, puhutaan tietokonemusiikista.
Nauhamusiikista
puolestaan erottuu äänilähteiden mukaan kaksi päälinjaa:
konkreettisessa
musiikissa yhdistellään nauhoitettuja konkreettisen
ympäristön ääniä; ns. "puhtaassa"
elektronimusiikissa kaikki äänet ovat synteettisiä
l. sähköisesti tuotettuja - elektronimusiikin historia
onkin pitkälti samalla myös äänisynteesin historiaa.
1950-luvulla jako oli koulukuntamaisen jyrkkä kahden kilpailevan
studion välillä: konkreettista musiikkia harjoitettiin
Pariisin radion studiossa, puhtaan elektronista Luoteis-Saksan radiossa
Kölnissä.
Varhaisvaiheet
Sähköinen
äänentuottaminen l. äänisynteesi otti ensi askelensa
jo 1800-luvun lopulla: USA:lainen Thaddeus Cahill patentoi
Dynamophonensa 1897, jonka hän esitteli yleisölle
1906. Laite oli n.18 metriä pitkä ja 200 tonnin painoinen;
lisäksi se oli kallis ja hankalakäyttöinen (mikä
ominaisuusyhdistelmä tuntuu jääneen elektronimusiikkilaitteiden
pysyväksi piirteeksi).
Uusien
keksintöjen myötä I maailmansodan jälkeen ilmaantui
käyttökelpoisempia orkesterikäyttöön tarkoitettuja
yksiäänisiä soittimia, jotka usein oli varustettu
koskettimistolla: Thérémin (1924), Sphärophon
(1927), Dynamophone (1927-28) ja Trautonium (1930)
ovat kadonneet käytöstä, ainoastaan Ondes Martinot
(1928) on jossain määrin käytössä. Hammond-urut
(1935) löysivät pääasialliset käyttäjänsä
populaarimusiikin puolelta.
Varsinaisen
elektronimusiikin kehitys alkoi kuitenkin II maailmansodan jälkeen.
Nauhurin keksiminen (AEG Magnetophon 1935) oli tehnyt mahdolliseksi
tallentaa ääniä käytännölliseen muotoon
ja yhdistellä niitä edelleen leikkaamalla. Studiotekniikka
tarjosi nyt uusia äänenmuokkauksen mahdollisuuksia, kuten
äänenkorkeuden muuntelun nauhanopeutta säätelemällä,
äänen takaperin soittamisen, nauhalenkillä aikaansaatavan
päättymättömän toiston, päällekkäisäänityksen,
äänenvärin muuntelun suodattamalla sekä kaiun
lisäämisen (aluksi erityisen kaikuhuoneen avulla, sittemmin
sähköisesti).
Klassinen
elektronimusiikki: 1950-luku
Kölnin
studiolla keskityttiin syntetisoituihin ääniin. Ideaalina
pidettiin tilannetta, jolloin säveltäjä voisi luoda
teoksensa alkaen yksittäisten äänten rakentamisesta.
Sarjallinen
ajattelutapa voitiin nyt ulottaa äänen mikrorakenteeseen:
jokaisen äänen taajuus, sointiväri, voimakkuus jne.
voitiin kontrolloida erikseen, lisäksi uusi elementti oli tila;
monikanavaisessa äänentoistossa ääntä saattoi
liikutella eri puolille esitystilaa. Lisäksi pystyttiin toteuttamaan
tarkasti monimutkaiset sarjalliset rytmit ja siirtymään
portaattomasti mistä tahansa soinnista mihin tahansa toiseen,
mikä soittimilla onnistui vain hyvin rajoitetusti.
Sointivärin
alueella uuden välineen mahdollisuudet osoittautuivatkin monipuolisiksi,
mutta eivät kuitenkaan äärettömiksi; sointiväri
on edelleen keskeinen tutkimuskohde.
Kölnissä
työskennelleistä tunnetuin säveltäjä on
epäilemättä Karlheinz Stockhausen,
ja hänen teoksensa Gesang der Jünglinge lienee
kauden merkittävimpiä elektronisia sävellyksiä.
Siinä Stockhausen käyttää elektronisten äänten
lisäksi nuoren pojan laulua; laulun ja puheen äänteet
on luonnollisesti järjestetty samoin sarjallisin menetelmin
kuin elektroninenkin äänimateriaali.
Elektronimusiikin
mahdollisuudet houkuttelivat myös Edgar Varèsen
sävellystyöhön yli vuosikymmenen tauon jälkeen:
tuloksena oli alan pioneerityö Déserts orkesterille
ja ääninauhalle (1949-54).
Keinoja
ja välineitä
Laitteiden
kalleuden ja hankalakäyttöisyyden vuoksi elektronimusiikin
säveltäminen keskittyi pitkään radioyhtiöiden
studioihin ja tutkimuslaitoksiin. Niissä tehdyt innovaatiot
tuottivat 1960-luvulla myös useita kaupallisesti valmistettuja
sähkösoittimia (mm. Moog-syntetisaattori) ja muokkauslaitteita,
joita käytettiin sekä taide- että populaarimusiikin
aloilla (elektronimusiikin kohdalla raja on aina ollut häilyvä).
Moniraitatekniikan kehittyminen avasi moninkertaisten päällekkäisäänitysten
mahdollisuudet.
Klassinen
analogiasynteesi perustuu neljään vaiheeseen: (1) sähköisen
värähtelyn l. aaltomuodon) tuottamiseen ns. oskillaattoreilla,
(2) aaltomuotojen yhdistelyyn ja muokkaamiseen, jolloin mm. haluttuja
taajuuksia voidaan korostaa tai vaimentaa, (3) vahvistamiseen ja
(4) sähköisen signaalin muuttamiseen ääneksi
kaiuttimien avulla. Signaali voidaan myös nauhoittaa. Myös
monet myöhemmät synteesimenetelmät perustuvat samoihin
vaiheisiin.
1960-70
-luvuilla tietokoneita käytettiin lähinnä akustisiin
tutkimuksiin, joista saatuja tuloksia voitiin sitten hyödyntää
uusina äänisynteesimenetelminä. Digitaalinen äänisynteesi
rajoittui aluksi yksittäisten äänten tuottamiseen,
mutta 1980-luvun kuluessa digitaalisovellukset valtasivat alan käytännössä
kokonaan. Digitaalitekniikka tarjosi laitteiden muistitilan kasvamisen
myötä yhä parempia välineitä myös
tallennettujen konkreettisten l. luonnollisten äänten
käsittelyyn; muokattujen konkreettisen äänten ja
puhtaan synteettisten äänten välinen kuilu kapeni
vähitellen olemattomiin.
Digitaalisynteesin
kanssa 1980-luvulla tuli käyttöön sampling (engl.
sample = näyte). Sampling eli "sämpläys" käyttää
hyväkseen digitaalisesti tallennettuja luonnollisia ääniä,
joita sellaisinaan tai muokattuina voidaan soittaa alkuperäisen
tason lisäksi miltä tahansa säveltasolta. Säveltason
muutos tapahtuu samplen soittonopeutta muuttamalla, millä on
sivuvaikutuksensa: matalampina soitettavat sävelet hidastuvat,
korkeammat nopeutuvat; lisäksi äänenvärissä
tapahtuu muutoksia (esim. nopeutetun ihmisäänen "pikku
orava"-efekti).
Granulaari-
l. jyväsynteesi on sampling-tekniikan johdannainen, joka perustuu
hyvin lyhyiden "äänijyvästen" yhdistelemiseen. Sampling-tekniikalla
talletetuista äänistä otetaan joukko muutaman sadasosasekunnin
mittaisia näytteitä, jotka ovat liian lyhyitä hahmottuakseen
itsenäisiksi ääniksi. Näitä eri tavoin
yhdistelemällä voidaan rakentaa uusia ääniä,
joilla kuitenkin on useimmiten jollain tavoin muistuttavat alkuperäistä
äänimateriaalia.
Eräs
Pariisin IRCAMin studioissa kehitetty synteesimenetelmä hyödyntää
ns. Fourier-analyysia, joka ilmoittaa analysoitavan äänen
spektrin ajan funktiona, so. osoittaa jokaisen yläsävelen
voimakkuuden vaihtelut ajan kuluessa. Fourier-synteesi toimii päinvastoin:
se tuottaa äänen, jonka osaäänesten voimakkuudet
vaihteluineen noudattavat annettuja käyriä.
Mallinnettaessa
(engl. modelling) esimerkiksi jonkin soittimen ääntä
pyritään löytämään alkuperäisen
kaltaisen aaltomuodon tuottava matemaattinen funktio. Jotta tässä
onnistuttaisiin, on perusteellisen sointivärianalyysin lisäksi
selvitettävä mm. kuinka sointiväri muuttuu soitettaessa
hiljaa tai voimakkaasti, eri artikulaatioilla, kuinka soittimen
fyysiset ominaisuudet vaikuttavat ääneen jne. Mallinnettu
ääni on alkuperäisen kaltainen ääni - ei
äänitallenteena, vaan matemaattisena tietona siitä,
kuinka halutun kaltainen ääniaalto lasketaan. Menetelmän
etu on informaation vaatima vähäinen muistitila, ongelma
taas laskennan matemaattinen monimutkaisuus.
Kuuntele
Karlheinz
Stockhausen: Gesang der Jünglinge (1955-56) klassista
elektronimusiikkia
John
Chowning: Stria (1977) digitaalisynteesillä tuotettuja
ääniä
Jean-Claude
Risset: Sud (1985) konkreettisten, muokattujen ja elektronisten
äänten yhdistelmä
hp
alkuun
|