TIETOKONEMUSIIKKI
Periaatteessa
tietokonemusiikkisi voitaisiin kutsua kaikkea musiikkia, jonka tuottamisen
jossakin vaiheessa tietokonetta on käytetty: alkaen nuotinkirjoituksesta
aina digitaalimuotoisiin äänitallenteisiin asti. Useimmiten
kuitenkin tietokonemusiikilla tarkoitetaan musiikkia, jonka sävellysprosessissa
tai esittämisessä tietokoneella on keskeinen rooli.
Tietokoneen
käyttö musiikissa voidaan karkeasti jakaa kahteen pääalueeseen:
musiikillisten rakenteiden tuottamiseen (algoritminen säveltäminen)
ja äänen käsittelyyn ja äänisynteesiin
(käsitelty elektronimusiikin
yhteydessä).
Algoritminen
säveltäminen
Ehkä
yleisin tapa hyödyntää tietokoneen suurta laskunopeutta
sävellystyössä on sävellyksen perusmateriaalin
- äänen tai sävelkorkeuksien, harmonioiden, rytmien,
tekstuureiden jne. - tuottaminen, järjestäminen ja edelleen
prosessoiminen numeerisessa muodossa erilaisten algoritmien, matemaattisten
lausekkeiden avulla.
Tämän
alan uranuurtaja on kreikkalainen Iannis Xenakis,
joka 1950-luvulla päätyi stokastisten (tilastollisten)
menetelmien käyttöön toteuttaakseen ideoitaan globaalisti
muodonnetusta musiikista. Xenakisin musiikki koostuu erilaisista
tekstuuripinnoista
ja niiden välisistä vastakkainasetteluista ja transformaatioista
(vähittäisistä muuntumisista). Pyrkiessään
kohti globaalimpaa muodontaa hän päätyi määrittelemään
kunkin tekstuurin ominaisuudet ja niiden muutokset, kuten esimerkiksi
soittotavat, voimakkuudet, kestot, glissandojen suunnat ja pituudet,
rytmisen tiheyden jne. Yksityiskohtien tuottamiseen hän sovelsi
todennäköisyyslaskentaa ja erilaisia fysiikan malleja
- ja antoi laskentatyön tietokoneen tehtäväksi. Hänen
oli itse muunnettava laskentatulokset nuottikirjoitukseksi, koska
nykysäveltäjien tarpeisiin soveltuvat nuotinkirjoitusohjelmat
tulivat markkinoille vasta kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin.
Toisentyyppistä
lähestymistapaa edustaa intialaissyntyinen Clarence Barlow,
joka 1970-80 -luvuilla tutki puheen eri äänteiden ominaisuuksia
tuottaakseen vastaavia äänteitä tietokoneella. Hän
pyrki määrittämään äänteiden
tunnusomaiset taajuusalueet, formantit, joihin äänteiden
tunnistaminen perustuu. Vaikeimmin määriteltäviksi
osoittautuivat kovat konsonantit, kuten k, p ja t lyhyytensä
ja hälymäisyytensä vuoksi. Helpompia olivat vokaalit
ja pehmeämmät konsonantit, esim. j, m, n ja r. Määritettyään
äänteiden osasävelrakenteen hän muodosti sanoja
ja lauseita näistä äänteistä. Orkesterikappale
Im Januar am Nil perustuu näihin äännetutkimuksiin
siten, että Barlow etsi orkesterin sointivalikoimasta tietokoneanalyysin
avulla vastaavuuksia äänteistä saamiinsa tuloksiin.
Sävellyksen säveltaso- ja sointiratkaisut määräytyivät
sitten äänteiden formanttialueiden mukaan, ja teoksessa
on kohta, jossa teoksen nimi kuullaan kokonaisuudessaan "orkesterille
sovitettuina äänteinä".
Algoritmisen
säveltämisen mahdollisuudet ovat periaatteessa lähes
rajattomat, mutta keskeinen kysymys onkin musiikillisesti mielekkäiden
tapahtumien muuntaminen matemaattiseen muotoon tai - vice versa
- löytää algoritmisesti tuotettujen äänitapahtumien
musiikillinen mielekkyys ja säveltäjää tyydyttävä
muodonta.
Algoritmisessa
säveltämisessä voidaan hahmottaa olevan kaksi ajattelutapaa:
eksperimentaalinen ja analyyttinen (nimitykset kirjoittajan). Ensin
mainittu perustuu nimensä mukaisesti kokeiluun: millaisia tuloksia
valituilla algoritmeilla voidaan saavuttaa ja millaista musiikkia
saada aikaan. Jälkimmäinen puolestaan lähtee liikkeelle
lopputuloksesta, ja pyrkii löytämään sopivat
matemaattiset periaatteet haluttuun päämäärään
pääsemiseksi. Käytännössä ei liene
helppoa sanoa, kumpaa suuntausta säveltäjä X edustaa,
vaan molemmat lähestymistavat tukevat toisiaan ja esiintyvät
rinnakkain.
Algoritmisuus
sinänsä ei aseta prosessoitavalle materiaalille muita
ehtoja, kuin että se on numeerisessa muodossa. Digitaalisesti
voidaan paitsi operoida olemassaolevilla äänillä,
myös konstruoida uusia (äänisynteesi).
Äänitapahtuma tuotetaan algoritmeilla digitaalisesti alkaen
äänen aaltomuodosta, jota voidaan edelleen prosessoida
uusilla aaltomuodoilla. Toisin sanoen lasketaan ääniaallon
muoto numeerisesti ja muunnetaan se sitten todelliseksi ääneksi
kaiuttimista kuunneltavaksi.
Algoritmisuus
säveltämisessä voidaan luonnollisesti ulottaa pelkkää
materiaalin prosessointia pidemmälle aina teoksen kokonaismuotoon
asti, jopa niin pitkälle, että tietokone suorittaa materiaalin
tuottamisen ja sen kehittymistä ja muutoksia ohjaavat valinnat
- toisin sanoen säveltää koko teoksen itse. Tämä
voi tapahtua joko sattuma-algoritmein (jolloin lähestytään
cagelaista
musiikkikäsitystä), todennäköisyyslaskennan
tai lukusarjojen avulla tai esimerkiksi 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa
suosittujen kaaosteoreettisten malleja soveltaen - muutamia mahdollisuuksia
mainitakseni.
Live
electronics
Sävellysapulaisen
roolin lisäksi tietokoneelle on löytynyt käyttöä
myös esitystilanteissa. Tämän ns. live-elektroniikan
tai elo-elektroniikan käytössä tietokone hoitaa pääasiassa
seuraavia tehtäviä: suorittaa reaaliaikaista ääniprosessointia,
kontrolloi koko äänijärjestelmää tai osaa
siitä, tai soittaa säveltäjän etukäteen
tallentamia äänitapahtumia sekvensseriohjelmien ja syntetisaattorien
avulla.
Näistä
ensin mainittu toteutettiin aiemmin useimmiten erillisten kaiku-
ja efektilaitteiden avulla, mutta 1990-luvun kuluessa tietokoneiden
kehitys on mahdollistanut myös luonnollisen äänen
valtavan informaatiovirran reaaliaikaisen käsittelyn.
Tavallista
on jättää äänentoistojärjestelmän
kontrolli osittain tai kokonaan tietokoneen huoleksi. Esimerkiksi
sopii äänen liikuttelu tilassa: etukäteen tallennetun
ohjeiston mukaisesti tietokone sijoittaa ja siirtelee ääniä
monikanavaisen äänentoiston eri kanaviin, ja monimutkaisetkin
yhtaikaiset muutokset ovat mahdollisia.
1980-luvun
loppupuolella Michel Waisviszin Hands-projekti
keskittyi äänen reaaliaikaisen kontrolloinnin tutkimiseen
MIDI-tekniikan avulla. Hands muodostui datahansikkaista,
joissa oli erilaisia liikettä ja etäisyyksiä tunnistavia
antureita, joiden antama informaatio ohjasi tietokoneen välityksellä
syntetisaattoreita. Soittajan fyysinen liike - huomioonottaen käsien
asennot, etäisyydet lattiasta ja toisistaan jne - ohjasi mm.
voimakkuuksia, sointivärejä, säveltasoja ja äänen
liikettä tilassa aina sen mukaan, miten eri anturit oli kytketty.
Interaktiiviset
järjestelmät, keinoäly
Oman
alueensa muodostavat keinoälypohjaiset järjestelmät,
joissa tietokone reagoi annettuun informaatioon tuottaen muunnettua,
vastakohtaista tai aivan uutta äänimateriaalia. Näin
tapahtuu mm. yhdysvaltalaisen George Lewisin teoksissa, joissa
muusikon soittamat äänet välitetään mikrofonin
avulla tietokoneeseen, joka puolestaan soittaa oman osuutensa syntetisaattorein.
Mainitsemisen
arvoinen on myös Paavo Heinisen 1990-luvulla alkanut
Viuhka-projekti, jossa hänen tavoitteensa on simuloida
oma musiikillinen ajattelunsa: luoda tietokoneohjelmisto, joka säveltäisi
kuten Paavo Heininen. Projektin tuloksena on sekä elektronisia,
siniääniin perustuvia teoksia, että soitinsävellyksiä
ja näiden yhdistelmiä. (Teoksia ei ole toistaiseksi levytetty.)
On
myös kokeiltu oppivia järjestelmiä, joissa tietokoneohjelma
"opettelee" tunnistamaan kulloisenkin annetun materiaalin rakenteita
ja säännönmukaisuuksia ja toimii sitten niiden mukaisesti.
Kuuntele
Iannis
Xenakis: Metastasis (1954)
Michael
Waiswisz: Hands (1986)
hp
alkuun
|