ALBAN BERG (1885-1935)
Itävaltalainen
säveltäjä, joka aloitti säveltämisen vailla
sävellyskoulutusta: tuloksena tästä oli noin 80 myöhäisromanttista
laulua, joista suurin osa on julkaisemattomia. Nuoren Bergin esikuvia
olivat ennen kaikkea Gustav Mahler
ja Richard Strauss; tutustuttuaan Arnold Schönbergiin
1904 Berg löysi hänestä opettajan, jonka lähipiiriin,
ns. uuteen
Wienin kouluun, Berg kuului opintovuosien jälkeenkin,
aina kuolemaansa saakka 1935.
Myöhäisromanttinen
ja ekspressionistinen
ilmaisu ja voimakas draamallisuus on leimallista Bergin musiikille
läpi koko tuotannon, joka on varsin suppea, mutta kauttaaltaan
korkeatasoinen. Berg oli traditiotietoinen modernisti: hän
ei ollut vallankumouksellinen eikä kuvainraastaja, vaan musiikillaan
hän uudisti traditiota ikään kuin sisältä
käsin.
Schönbergin
kautta myös Berg tutustui dodekafoniaan,
ja siitä tuli hänen sävellystekniikkansa tärkeä
osa, mutta toisella tavalla kuin esimerkiksi Anton Webernillä.
Berg ei hylännyt tonaalisuutta
kokonaan: hänen musiikissaan tonaaliset ja atonaaliset
piirteet muodostavat keskeisen vastakohtaparin. Kun tonaalisuuden
mahdollisuudet teosta kannattelevana voimana vaikuttivat kulutetun
loppuun myöhäisromantiikan aikana Wagnerin, Lisztin,
Skrjabinin, R. Straussin ja Mahlerin tapaisten
säveltäjien teoksissa, Berg rakensi teoksensa atonaalisuuden
ja tonaalisuuden välisen jännitteen varaan.
Tradition
tuntemus ja vaikutus näkyy myös Bergin ankarassa muotoajattelussa:
hän käytti musiikkinsa perustana klassisia muotomalleja,
kuten sinfoniaa, variaatioita, fuugaa tai rondoa. Kuitenkaan kyse
ei ole neoklassismin
tapaisesta "paluusta vanhoihin hyviin aikoihin" vaan
pikemminkin jonkinlaisesta klassisten muotojen ja uuden intervalli-
ja ilmaisukielen orgaanisesta synteesistä.
Ekspressionisti
Kolme
orkesterikappaletta (1914) on soinnunkäytöltään,
intervallikieleltään sekä orkestroinniltaan vahvasti
ekspressionistinen sävellys, mutta klassis-romanttisen ajan
perintö kuuluu mm. säkeiden muotoutumisessa sekä
useissa polyfonisissa taitteissa. Osien otsikot viittaavat traditionaalisiin
lajityyppeihin: Praeludium (Alkusoitto), Reigen (Piiritanssi),
Marsch (Marssi), mutta Berg etääntyy varsin kauas,
aina groteskiin ja absurdiin asti, tanssittavasta tai marssittavasta
musiikista.
Ooppera
Oopperallaan
Wozzeck (n. 1914 - 1921) Berg toi oopperataiteen kahdennellekymmenennelle
vuosisadalle, pois Wagnerin myyttisestä gigantiasta (Wozzeck
kokonaisuudessaan on lyhyempi kuin Parsifalin ensimmäinen
näytös).
Wozzeck
jatkaa Straussin Salomen ja Elektran viitoittamaa
tietä: oopperan atmosfääri on ekspressionistinen,
aiheet groteskin traagisia, ei vailla dekadentteja piirteitä.
Oopperan aihe onkin totta, ja sen henkilöt lihaa ja verta olevia
ihmisiä kuninkaiden tai herosten sijaan. Wozzeck on
Georg Büchnerin näytelmään perustuva
karu tarina yksilön tuhoutumisesta. Wozzeck on köyhä
sotamies, joka elää yhdessä rakastettunsa Marien
kanssa; heitä ei ole vihitty, ja heillä on lapsi. Esimiehet
pompottelevat Wozzeckia mielensä mukaan, ja voimatta vaikuttaa
olosuhteisiinsa Wozzeck ajautuu epätoivon partaalle, ja saatuaan
tietää Marien pettäneen häntä Wozzeck menettää
kokonaan todellisuudentajunsa, tappaa rakastettunsa ja lopulta itsensä.
Myös
Wozzeck perustuu klassisiin muotoihin:
- I
näytös: sarja, rapsodia, sotilasmarssi, kehtolaulu,
passacaglia ja rondo.
- II
näytös: sinfonia (sonaattimuotoinen osa, fantasia ja
fuuga, largo, scherzo, ländler ja valssi, rondo)
- III:
inventiot teemasta, sävelestä, rytmistä, soinnusta,
kahdeksasosaliikkeestä, sävellajista.
Keskittyminen
yhteen musiikin osatekijään kerrallaan III näytöksen
inventioissa muistuttaa parametriajattelua,
josta tuli sarjallisuuden
keskeinen idea kolme vuosikymmentä myöhemmin.
Dodekafonian
mahdollisuudet
Lyyrinen
sarja (1926) jousikvartetille on Bergin ensimmäinen dodekafoniaa
hyödyntävä teos. Sävellysteniikaltaan teos on
eräänlainen dialogi: dodekafoniset jaksot vuorottelevat
vapaiden jaksojen kanssa. Itse kaksitoistasävelrivikin kokee
pieniä muodonmuutoksia osasta toiseen siirryttäessä;
Bergin mukaan muutokset ovat "epäoleellisia ääriviivoja
ajatellen, mutta oleellisia luonteita noita kohtalon koettelemia
ajatellen". Karakterointi ja kappaleen draamallinen kehitys
(teoksen mahdollisesta ohjelmasta Berg ei puhu) ovat siis ensisijaisia
sävellysteknisten valintojen vaikuttimia.
Synteesi
Viulukonsertto
(1935) on Bergin viimeinen valmistunut teos (Lulu-oopperan
orkestrointi jäi kesken). Konsertto on omistettu "erään
enkelin muistolle", Alma Mahlerin 18-vuotiaana kuolleelle tyttärelle
Manon Gropiukselle. Jos Lyyrinen sarja oli dialogi
dodekafonian ja vapaan tekniikan kesken, viulukonsertto on
tonaalisuuden ja dodekafonian synteesi: rivi itsessään
sisältää tonaalisia elementtejä, kuten kolmisointuja.
Teos sisältää myös viittauksia Gustav Mahlerin
Das Lied von der Erdeen , lisäksi Berg lainaa Bachin
koraalia Es ist genug ("Se on täytetty") asettaen
sen orgaaniseen yhteyteen dodekafonisen rakenteen kanssa: koraalin
alkusävelikkö vastaa kaksitoistasävelrivin neljää
viimeistä säveltä. Berg jatkaa Viulukonsertollaan
romanttisen suuren konserton traditiota.
Kuuntele
Kolme
orkesterikappaletta (1913)
Viulukonsertto (1935)
hp
alkuun
|