BÉLA
BARTÓK (1881-1945, unkarilainen)
Bartókin
musiikkinäkemystä on kutsuttu nationalistiseksi erotukseksi
kansallisromantiikasta. Bartók ei kansallisromantikkojen
tapaan sovita kansanmusiikista otettuja melodioita klassisromanttiseen
tyyliin sopiviksi vaan hän rakentaa sävelkielensä
kansanmusiikista löytämiensä ja analysoimiensa ainesten
pohjalta.
Hänen
suhteensa kansanmusiikkiin oli paitsi taiteellinen myös tieteellinen:
hän aloitti kansanmusiikin keräilyn fonografin ja transkriptioiden
avulla v. 1906. Hän perehtyi Unkarin lisäksi myös
mm. Bulgarian, Romanian, Slovakian ja Pohjois-Afrikan aitoon kansanmusiikkiin.
Bartók
oli huomattava pianisti (Budapestin konservatorion professori v.
1907). Varhaisessa sävellystuotannossa ovat kuultavissa vaikutteet
mm. Debussyltä
ja myöhäiseltä Lisztiltä (symbolistinen
ooppera Herttua Siniparran linna, 1911, balettipantomiimi
Ihmeellinen mandariini, 1919). Vuonna 1940 Bartók
muutti fasismin alta Yhdysvaltoihin, jossa hän sävelsi
suosituimpiin teoksiinsa kuuluvan Konserton orkesterille.
Moodit
Duuri-
ja molliasteikkojen sijasta Bartókin sävelkieli perustuu
yleensä moodeihin.
Kirkkosävellajien lisäksi hän käyttää
mm. pentatoniikkaa ja kokosävelasteikkoa. Modaalisuus on kansanmusiikin
perua.
Eräät
suosimansa soinnut Bartók johtaa niinikään kansanmusiikin
melodiikasta. Näitä ovat septimin konsonanssina sisältävä
sointu sekä myös atonaalisessa musiikissa tyypillinen
kvartti-tritonus-sointu. Viimeksimainittu sisältyy lyydiseen
moodiin, joka on tavallinen esim. slovakialaisessa kansanmusiikissa.
Polymodaalisuus
Usean
moodin yhtäaikainen käyttö eli polymodaalisuus johtaa
kromatiikkaan (esim. sekä pienen että suuren terssin sisältävä
duurimollisointu). Paikoin Bartókin sävelyhdistelmät
ovat erittäin dissonoivia. Hän tulee lähelle atonaalisuutta,
mutta sävelkielen perustana ovat moodit. Kromaattisimmisakin
jaksoissa jokin sävel on keskussävel, joten Bartókin
musiikki on laajassa mielessä tonaalista.
Rytmit
Bartókin
rikas rytmiikka polyrytmeineen
ja vaihtuvine tahtilajeineen on sukua neoklassismille. Mutta jälleen
lähtökohta on kansanmusiikissa: tahtilajinvaihdokset ja
epäsäännölliset jaot ammentavat mm. romanialaisista
ja bulgarialaisista tanssirytmeistä ja arabialaisen musiikin
ostinatoista.
Soitinnus
Soitinnuksessaan
Bartók hyödyntää lyömäsoittimia.
Tanssillisessa musiikissaan soittimien käsittely on ylipäätään
yleensäkin perkussiivisen iskevää, eräissä
pianosävellyksissä (Allegro barbaro) suorastaan
aggressiivista.
Satsi
ja muoto
Bartókin
muotoajattelu on klassista: perustana on temaattisuus, keskitettyyn
motiivitekniikkaan perustuva kehittely. Useissa laajoissa teoksissa
osat muodostavat symmetrisen kaaren (A B C B A). Sävelkudos
on usein kontrapunktinen erilaisine kaanonsommitelmineen.
Sävellyksiä
1900-luvun
tärkein jousikvartettojen sarja (No.1-6),
kolme pianokonserttoa,
2 viulukonserttoa,
Musiikkia kieli- ja lyömäsoittimille sekä celestalle
(1936),
Sonaatti kahdelle pianolle ja lyömäsoittimille
(1937).
Kuuntele
Musiikkia
kieli- ja lyömäsoittimille sekä celestalle (1936)
Jousikvartetto no. 5 (1934)
jn
alkuun
|