OLIVIER MESSIAEN (Ranska, 1908 - 1992)
Messiaen on ottanut vaikutteita mm. Debussyltä, Lisztiltä, venäläisiltä
romantikoilta (Musorgski), gregorianiikasta ja itämaisista
musiikkikulttuureista.
Hänen omaleimainen, helposti tunnistettava sävelkielensä
vakiintui jo 1940-luvulla, aikaisemminkin. Sen perustana ovat symmetriset
moodit, additiiviset rytmit ja värikäs soitinnus. Paitsi
oman, osittain sarjallista ajattelua ja ennakoineen musiikkinsa
vuoksi Messiaenin vaikutus 1900-luvun musiikissa on keskeinen myös
hänen opettajauransa tähden (oppilaita olivat mm. Stockhausen,
Boulez, Xenakis, Murail ja George Benjamin).
Messiaenin musiikin aineksia ja piirteitä
Moodit
Messiaenin sävelvalinta perustuu ennen kaikkea moodiajatteluun.
Toisin kuin eräät muut 1900-luvun säveltäjät
(Bartók, Sibelius) hän ei käytä
vanhoja kirkkosävellajeja vaan synteettisiä
asteikkoja, ns. Messiaenin moodeja. Näitä on seitsemän
ja niille on yhteistä se, että kullakin niistä on
useita transpositioita, joiden sävelvalikoima on identtinen
(toisin kuin kirkkosävellajeilla tai duuri- ja molliasteikoilla,
joilla on 12 toisistaan poikkeavaa transpositiota).
Messiaenin 7 rajoitetusti transponoituvaa moodia (1=kokoaskel, 1/2=puoliaskel,):
1.
MOODI kokosävelasteikko / 6-sävelinen /
1-1-1-1-1-1
2.
MOODI ns. koko-puoli-asteikko tai oktatoninen asteikko /
8-säv. /
1-1/2-1-1/2-1-1/2-1 tai 1/2-1-1/2-1-1/2-1-1/2
3.
MOODI 1-1/2-1/2-1-1/2-1/2-1-1/2-1/2
4.
MOODI 1/2-1/2-11/2-1/2-1/2-1/2-11/2-1/2
5.
MOODI 1/2-2-1/2-1/2-2-1/2
6.
MOODI 1-1-1/2-1/2-1-1-1/2-1/2
7.
MOODI 1/2-1/2-1/2-1-1/2-1/2-1/2-1/2-1-1/2
Soinnutus
Messiaenille tyypillisiä sointuja ovat lisäsävelsoinnut
(kuten duurisointu + seksti), kvarttisoinnut, varsinkin kvartti+tritonus
-sointu sekä puhtaat kolmisoinnut
Näitä sointuja muodostetaan em. moodeista samalla tavoin kuin
duuri- ja molliasteikoista muodostetaan sointuja.
Melodiat
Yksi
Messiaenin moodien sovellutus on siirtää gregoriaaninen
melodiikka näihin asteikkoihin.
Messiaenin melodioiden tietty itämainen sävy syntyy mm. "staattisesta
ornamentiikasta": melodia kiertelee samoilla sävelillä
ja korukuvioilla.
Rytmiikka
Messiaen haki innoitusta antiikin Kreikan runoudesta ja intialaisen Sharngadevan
(1200-l.) rytmijärjestelmästä, jossa esiteltyjä
rytmikuvioita Messiaen käyttää rakennuspalikoina,
"henkilöhahmoina" (Messiaenin oma termi). Rytmiikka
on additiivista: aikayksikköä ei jaeta länsimaiseen
tapaan osiin vaan eripituisia yksiköitä liitetään
toisiinsa.
Valeur ajouté (lisätty aika-arvo): lyhyt nuottiarvo,
joka on lisätty yksinkertaiseen, säännölliseen
rytmiin sävelenä, taukona tai nuottiarvon pidennyksenä.
Esim. 1/4 + 1/4: lisänuotin kera 1/4 + 1/16 + 1/4
Soitinnus
Instrumentaatiota leimaavat runsaat lyömäsoittimet, varsinkin
gamelan-sävyiset kellot ja muut metallisoitimet. Orkesterinkäyttö
on muutenkin värikästä ja loisteliasta urkumaisine
puhallinkuoroineen. Toisinaan orkesterissa mukana on ondes Martenot
-sähkösoitin.
Värisynestesiat
Messiaen mielsi tiettyjen harmonioiden tai sointien olevan tietyn värisiä
(keltainen, violetti jne).
Linnunlaulu
Messiaen oli intohimoinen harrastajaornitologi. Matkustellessaan ja luonnossa
samoillessaan hän merkitsi perinteisellä nuottikirjoituksella
muistiin lukemattomien lintujen laulun. Loistokkaasti, jopa realistisesti
soitinnettuna nämä kimmeltävät sävelkuviot
ja niiden ajoittain muodostamat suuret kasautumat muodostavat oleellisen
osan Messiaenin musiikkia.
Konstruktivismi
Messiaen oli sarjallisuuden edeltäjä ja Darmstadtin koulukunnan
innoittaja: "konstruktiivisella kaudellaan" 1940-luvun lopulta 1950-luvulle
hän järjesteli musiikin parametrit sarjoiksi ("moodeiksi"
mm. pianosävellyksessä Mode de valeurs et dintensitées,
"aika-arvojen ja voimakkuuksien moodi", 1949)
Muodot
Muotorakenteet ovat usein blokkimaisia: eivät kehitteleviä
vaan enemmän tai vähemmän staattisten jaksojen sarjoja.
Messiaenia on siksi pidetty Momentformin edeltäjänä,
vaikka Messiaenin viljelemä kertosäemäinen kokonaisten
jaksojen toisto ei kuulukaan Momentformiin.
Mystiikka
Messiaen oli vakaumuksellinen roomalaiskatolinen. Sävellykset ovat
täynnä teologista symboliikkaa, jopa niin, että tietyt
motiivit vastaavat tiettyjä teologisia käsitteitä
tai peräti yksittäisiä sanoja. Messiaenin musiikki
hehkuu hänen kokonaisvaltaista maailmannäkemystään,
jossa eroottiset ja itämaiset aiheet yhdistyvät uskonnollismystiseen
visioon.
Kuuntele
Messiaen: Turangalîla-sinfonia (1946-48)
jn
alkuun
|